Co z tym paliwem ? E10 E5 98
Zmiany a właściwie gonitwa za Europą Zachodnia, wymuszą wprowadzanie tzw” środowiskowych” zmian.
Od Stycznia 2024 roku na stacjach w Polsce zakupimy dwa rodzaje benzyny, będzie to:
E5 98 Premium
E10 95, celowo dopisałem cyfrę by uświadomić, że będzie to paliwo o liczbie oktanowej, nie niższej niż 95 oktanów.
Krótko o charakterystyce tych paliw. E5 98 to benzyna z maksymalną zawartością bioetanolu sięgającą do 5% ( czyli może być mniej, ale nie więcej niż 5% ) Benzyna E10 natomiast, będzie zawierała maksymalnie do 10% bioetanolu lub mniej.
Jaki jednoślad mogę zatankować paliwem E10 ? Bezpiecznie można powiedzieć, że każdy wyprodukowany po 2015 roku. Dlaczego? A no dlatego,że producenci byli wówczas zobligowani prawnie, aby na testach emisji CO, stosowali benzyny E10 do otrzymania homologacji europejskiej Euro4 ( swoją drogą ciekawe, z założenia te motocykle generowały mniejsze zanieczyszczenie w laboratorium niż de facto po opuszczeniu fabryki i zatankowaniu PB95, to tak na marginesie ).
Problem z jednośladami i paliwem E10. Dotyczy to pojazdów po 2015 roku, czyli przyjmijmy nowych. Z punktu widzenia stałej eksploatacji, nie ma czego się obawiać, kraje europy zachodniej jeżdżą na bio paliwie E10 od wielu lat, nic z tego powodu nie wybuchło. Problem pojawia się natomiast podczas zimy i przechowania motocykla w bezruchu przez kilka miesięcy. Paliwo E10 i zawarty w nim bioetanol kończy cykl życia po ok szczęściu tygodniach od zatankowania go do zbiornika motocykla. Po tym czasie procesy chemiczne powodują degradację zawartych w paliwie oktanów. Co gorsza z chemicznego punktu widzenia, bioetanol ma duże właściwości higroskopijne, czyli chłonie wodę z otoczenia. Finalnie pozostawiony z paliwem E10 motocykl, niekoniecznie odpali na wiosnę i obowiązkowa okaże się płukanka układu paliwowego oraz wymiana paliwa na nowe.
Rozwiązanie problemu? tak, jest takowe. Jeżeli twój motocykl zaprojektowany jest dla E10, przed zimowaniem wyjeżdżasz paliwo do głębokiej rezerwy i tankujesz pod korek 98 Premium. Śpisz wówczas spokojnie, na wiosnę odpalisz.
Co ze starszymi motocyklami ? Tutaj jedyna opcja jaka zostaje, to paliwo Premium E5 98. Ciekawym przypadkiem są tutaj motocykle marki Royal Enfield, które są bardzo popularne na rynku Brazylijskim, gdzie od dawna paliwo zawiera do 27% dodatku bioetanolu, jeżdżą, mają się dobrze.
Dla osób zainteresowanych szczegółowymi informacjami, jakie modele pojadą na E10 a jakie na 98 Premium, zapraszam do kliknięcia odnośnika poniżej.
Dziękuję za uwagę,
pozdrawiam Tomasz ISM serwis.