Aprilia RS660 Nowa Era – kilka słów na temat
Aprilia RS 660 to model, którym Włosi z Noale postanowili wyznaczyć nowe standardy na rynku maszyn użytku codziennego z zacięciem sportowym. Nowa era, jaką reprezentuje RS 660 to odpowiedź na wymogi współczesnego rynku, motocykl ma być prosty w obsłudze, dawać przyjemność z jazdy, powodować przyrost adrenaliny na górskich serpentynach jak i podczas okazjonalnych wypadów na track day’e. Analizując współczynnik mocy do masy tj. 100KM/183KG, można by powiedzieć, że to usportowiony funbike dostępny dla każdego. Maszyna dzięki wszechobecnej elektronice, asystentach, systemach bezpieczeństw, gwarantuje radość z jazdy każdemu, niezależnie od umiejętności.
Na pochwałę zasługuje też wygląd maszyn, design nadwozia gdzie inżynierowie z Noale stanęli na wysokości zadania, tworząc maszynę nowoczesną, sportową a zarazem pozbawioną dużych powierzchni co znacznie poprawiło aerodynamikę, zmniejszając współczynnik tarcia. Jedną z ciekawostek jest reflektor, zbudowany w pełnej technologi LED wyposażony w światła jazdy dziennej, zintegrowane kierunkowskazy oraz reflektory skrętne.
Zawieszenie RS660 to 41mm Kayaba w układzie upside-down, tarcze hamulcowe o średnicy 320mm, zaciski radialne Brembo. Fabrycznie Apka wypuszczana będzie na ogumieniu Pirelli Diablo Rosso Corsa II w rozmiarach 120/70-17 oraz 180/55-17.
Sercem RS660 jest całkowicie nowa jednostka napędowa, powstałą na bazie silnika V4 1100, a dokładniej jego przedniej części. Ciekawostką jest zastosowanie bloku silnika jako elementu nośnego motocykla, bowiem spaja on ramę z wahaczem maszyny. Co łączy RS660 z RSV4 ? Lata doświadczenia i rozwoju technologii, głowica, komora spalania, doloty, cylindry,tłoki,wszystkie te podzespoły pochodzą bezpośrednio z silnika RSV4 1100. Dlatego też RS660 ma średnicę cylindra równą tej z 1100ccm, czyli 81mm, oraz 69,3mm skoku. Przy takich parametrach silnik nowej RS660 zapewnia osiągi bardzo porównywalne do układu V. Nowy silnik ma podzieloną skrzynię korbową poziomo na dwie części ze zintegrowanymi cylindrami do górnej skrzyni korbowej, aby zmniejszyć ogólne wymiary i uczynić konstrukcję bardziej wytrzymałą. Cylindry są odsunięte od wału korbowego, aby zminimalizować tarcie wewnętrzne podczas nacisku tłoka. Podwójne wałki rozrządu z czterema zaworami na cylinder są napędzane bocznym łańcuchem rozrządu . Mechanicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe w kąpieli olejowej ma wbudowany system anty hoppingowy. Smarowanie mokrej miski olejowej obejmuje miskę olejową wystającą w dół, aby jak najlepiej zebrać smar w każdej fazie jazdy, nawet gdy motocykl jest na swoim maksymalnym nachyleniu lub podczas hamowania i przyspieszania.
Aprilia RS660 wyróżnia się także na tle konkurencji, zastosowanymi rozwiązaniami tzw. użytecznej elektroniki. Do dyspozycji kierowcy są następujące udogodnienia :
– ATC: Aprilia Traction Control
– AWC: Aprilia Wheelie Control
– ACC: Aprilia Cruise Control
– AQS: Aprilia Quick Shift
– AEB: Aprilia Engine Brake
– AEM: Aprilia Engine Map
RS660 otrzymała w standardzie Cornering ABS, w celu utrzymania bezpieczeństwa jazdy n najwyższym poziomie. Nowością są natomiast tryby pracy silnika, tzw. mapy. Użytkownik m ich aż pięć do wyboru, są to:
Tryby uliczne:
-Commute, dla codziennego użytku
-Dynamic, dla sportowej, ulicznej jazdy
-Indywidual, umożliwiająca pełną kontrole nad czujnikami i trybami pracy, trakcji oraz systemu ABS
Tryby sportowe:
-Challenge,dla sesji treningowych lub przejazdów odcinkowych
-Time Attack, dla zaawansowanych użytkowników chcących maksymalnie kastrować elektronikę i korzystać z dobrodziejstw grawitacji 🙂
Wszystkie funkcje elektroniki są w łatwy sposób regulowane za pomocą nowej, prawej konsoli. Aprilia RS660 w celu minimalizacji wagi, fabrycznie wyposażona jest w akumulator litowy o podwyższonych parametrach rozruchowych.
Aprilia RS660 dostępna będzie w trzech wariantach kolorystycznych :
-Lava Red
-Apex Black
-Acid Gold
Dostępna będzie również wersja zdławiona do 95Km, dedykowana dla początkujących jeźdźców. Deklarowane zużycie paliwa to 4,9L/100km 😀